fredag 21. januar 2011

Øltest: Brouwerij Bosteels, Pauwel Kwak, 8,4%

Dette belgiske ølet brygget av familien Bosteels siden 1791. Ølet jeg har i dette fantastiske glasset, er kjøpt i Brussel da jeg og noen kamerater var på øltur der i sommer.

Ølet har et fint og lett skum, og en fin gyllen farge. Smaken er bitter og frisk, slik som belgiske øl ofte er. Kwak er et øl med litt søt og sjenerøs maltkarakter. Ølet har òg en god balanse av humle, korn og fruktighet.

Jeg anbefaler gjerne dette ølet, men det må selvsagt serveres i dette glasset :) Nydelig, fruktig og et typisk belgisk øl.

Poeng: 87 av 100
Pris: 1-2 euro (Norge: 46,60 kr)
Hvor: Beer Palace, Brussel, Belgia (Norge: Vinmonopolet)



6 kommentarer:

  1. Ser at det er lenge siden jeg drakk min Kwak, og registrerer også at jeg hadde det i helt feil glass! Det er tydelig at jeg må prøve dette igjen. Ike likt meg å gi et belgisk øl en toer ...

    Må absolutt skaffe meg et Kwak-glass! Ditt var stilig!

    SvarSlett
  2. Hehe. Takk for det. Glasset er stilig.

    Ellers, så har jeg òg noen "svin på skogen". 3 fonteinen for eksempel. Det ølet hadde nok fått en noe høyere karakter i dag, enn for bare 7-8 mnd. siden.

    Og så gleder jeg meg til å samarbeide med deg og resten av DomKom.

    SvarSlett
  3. Takk det samme! Jeg gleder meg også. Det blir veldig interessant.
    Ja, det er merkelig hvordan smaken utvikler seg etterhvert som man smaker på øl.
    Jeg har for eksempel ennå ikke fått helt dreisen på Geueze.

    SvarSlett
  4. Det er noe med den lambic-typen av øl. Det smaker liksom ikke helt øl...

    jaja... man lærer så lenge man lever - smaksløkene også :)

    SvarSlett
  5. Det må jeg si, for et glass!

    Ellers må man si seg enig i det du sier; trening er det som må til, og bevissthet når man smaker gjør stor forskjell.
    Så det er bare å legge seg trening! Det gjør ihvertfall jeg :)

    SvarSlett
  6. Jeg ligger også i hardtrening! Nå er det bare øve, øve, øve og øve på å smake :)

    SvarSlett