fredag 21. januar 2011

Øltest: St. Rieul, Bière brune sur lie, 7%

Dette franske ølet ble til ved en tilfeldighet.

"Under et slag for lenge, lenge siden så ble gården St. Rieul sitt kornlager satt i brann. Det luktet brent korn i hele landsbyen og landsbyborgerne led av sult. Så kom regnet og en frisk deilig drikk ble til fra ulykken. Den eventyrlige stouten fra St. Rieul."

Slik beskriver bryggeriet selv dette ølets historie. Nå er ikke jeg stø i fransk, men med mye hjelp fra google translator, så fikk jeg noe mening ut av etiketten.

Det første som slo meg med denne stouten, var at det luktet markant av kakao/mørk sjokolade. Ellers så har det en friskhet i seg som kan minne om de belgiske sortene. Slik som historien forteller er det òg en smak av brent malt, noe som gir dette ølet det lille ekstra. Jeg savner derimot noe fylde og mer markant ettersmak.

Et godt øl, som jeg tror passer ypperlig til en sjokoladedessert.

Poeng: 74 av 100
Pris: 47,-
HVor: Vinmonopolet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar