lørdag 22. januar 2011

Øltest: Ægir, Harvest Ale, 6%

Dette er min femte test av Ægir og jeg må si at Ægir setter sitt smak- og luktstempel på ølet sitt. Når jeg fikk den første duften av dette ølet kunne jeg ved en blindtest garantert sagt at dette er Ægir. Det samme gjelder den karakteristiske smaken som dette bryggeriet har. Det har en markant lukt av humle og en bitterhet i smaken som er ulikt mange andre øl jeg har smakt.

Harvest Ale er brygget på ferske smaker fra humle-høsten med en mild bitterhet, fruktighet og "singel-hop Columbus"-humle. (Hentet fra flaska)

Ølet er friskt på smak, og har en fylde som ligger lenge i ganen. Skummet er høyt og lukter svakt av humle, mens fargen er gyllen brun.

Dette ølet er godt som kose-øl i solveggen en vinterdag, etter ei hard økt i skibakken eller etter innhøstinga. Det er helt klart et øl som jeg anbefaler, men savner noe særpreg på denne ølen. Jeg mener dette er altfor likt IPA'n og juleølet på smak. Jeg hadde håpet på en litt annerledes opplevelse enn de foregående Ægir øl jeg har testet.


Poeng: 65 av 100
Pris: 61,30 kr
Hvor: Vinmonopolet

3 kommentarer:

  1. Sterkt ueinig i den lemfeldige omgangen din med dette ølet. Det er ikkje berre "eit koseøl",men kan hende det PERFEKTE koseølet. Mitt favorittøl om dagen, og har columbus i frysen, skal prøve på min eigen variant.

    SvarSlett
  2. Ølet er godt det, men jeg synes det er altfor likt IPA'n og andre ølsorter fra Ægir.

    Ser frem til ditt brygg er ferdig!

    SvarSlett
  3. Smakte dette da det ble lansert, var ikke imponert i det hele tatt.
    Så fikk jeg det servert sammens med en reinsdyrscarpaccio med masse timian, ølet var fantastisk!
    Uten tvil at det var timian som gjorde forskjellen, så i navnet "Harvest Ale" stemmer det nok.
    Litt enig med at husgjæret har kanskje tatt litt overhånd, men synes at det nå, etter litt tid på flaske, har blitt ganske mye bedre.
    Et meget bra matøl, med andre ord :)

    SvarSlett