tirsdag 4. september 2012

Ølturisme: Fra Holo Gardstun via Ægir, Balder og Fossen Bryggeripub til Kinn - Del 4


Videre tar jeg turen til Dale i Sunnfjord og Fossen Bryggeripub som huser Gulating Bryggeri.

Der ble jeg innkvartert på motellet som de eier, før jeg tok en tur ned på bryggeriet og puben for en liten omvisning. Og for et utvalg av øl de har. Her er det opp mot 100 forskjellige øltyper fra fjern og nær. Jeg synes det er veldig stas å møte et slikt utvalg når man er så langt unna allfarvei. Veldig bra. Det er heller ikke negativt at baren er fra et nedlagt utested i Trondheim.

Etter en fin samtale og lunsj, fant bryggerimesteren ut at man måtte ta seg en fjelltur, og jeg ble "jagd" ut i pøsregnet - for nå skulle det gåes fjelltur. Og fjelltur ble det,  og en stakkars brunblogger med altfor lite kondis ble pushet opp i regnet, mens skodden kom sigene innover. Og det gjorde til at vi selvsagt ikke så noe som helst av utsikten jeg ble lovet. phuu.. "Det er vel verdt det" tenkte jeg.

Og det var det definitivt. Senere på kvelden, etter en god og varm dusj og noen smaksprøver på motellrommet, ble jeg invitert til Fossen for en privat servering av vestlandstapas med dertil egnet øl.

Vi drakk en Dale Pale Ale, som fungerte utmerket til alle de 7, 8, 9 rettene vi fikk. Jeg mistet tellingen fort, siden det var så mye god mat å spise. Tapasen anbefales på det sterkeste

Etter at maten hadde blitt servert ble jeg utfordret av Rolf Ivar om å holde en privat ølsmaking, da han hadde hørt at jeg holder litt foredrag av og til. Dette takket jeg selvsagt ja til, og jeg så for meg at vi skulle ta 5-6 øl, og så kose oss resten av kvelden. Det han ikke sa at vi skulle gjennom hele sortimentet. Så det ble 5-6 flasker av hver type øl i stedet. Men "arti va de læll" - som vi sier i Trøndelag.



Jeg vil si tusen hjertelig takk for en fantastisk gjestfrihet og en herlig dag med Rolf Ivar og Else Marie. Tusen takk! Anmeldelsene på flere øl fra Gulating kommer etter hvert.



Gulating, "Apekatten", Dale Pale Ale. (Skal uttales med alle e'ene
ifølge lokalbefolkningen på Dale.)

Fin mørk strågul farge. Med et lett fint skum. Lukter som en amerikansk pale ale, altså med mye god humle. God bitterhet i ølet, godt balansert med en rund og god maltsødme. Litt tynn i smaken mot slutten, men ikke noe som trekker ned.

Godt balansert øl som jeg håper snart blir solgt på dagligvarehandelen, og ikke bare på Fossen Bryggeripub. Dette er forøvrig det ølet som selger aller best på puben av alle ølsorter. Poeng: 81 av 100

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar