fredag 7. januar 2011

Øltest: Lade Gaards Brygghus, Pilsner, 4,7%

Årets første øltest er Lade Gaards Brygghus sin pilsner. Dette ølet er bare å få kjøpt på Rema 1000, og er da denne kjedens eget øl. Ølet er brygget av Grans med en blanding av gulvmaltet vårbygg og tradisjonelt pilsermalt krydret med tsjekkisk Saaz aromahumle, og er tuftet på gamle håndtverkstradisjoner. (fra flaskeetiketten).

Ølet er friskt og har et fint pilsnerskum. Har et hint av sødme, og en fin ettersmak av malt. Skal jeg være ærlig så hadde jeg ikke så mange forhåpninger til pilsen, men den overrasket meg positivt. Jeg vil si at dette, til forskjell fra mange andre norske pils, er en veldig god og smakfull pilsner og helt klart en pils man kan anbefale.

Poeng: 78 av 100
Pris: ca 25 kr
Hvor: Rema 1000



9 kommentarer:

  1. Her tar du grundig feil, Tommy. Dette er piss tappa på store flaskar og påklistra ein etikett som skal gje inntrykk av at dette er handtverksøl. Det er det absolutt ikkje. Grans og Rema 1000 burde vorte medla for svindel og løgnaktig reklame for dette produktet. PFØY!

    SvarSlett
  2. Jaja, Steinar. Det er Grans, og jeg er forsåvidt til dels enig i det du sier om markedsføring. Når det er sagt, så er det faktisk en pils som er god - kanskje ikke i lengden, men til kos - ja.

    Men det er jo greit å være uenig òg.

    SvarSlett
  3. Veldig godt øl, rett og slett!

    SvarSlett
  4. Jeg stusset over hvor billig den var, og konkluderte egentlig før jeg kjøpte den at dette må være masseprodusert drit. Etter å ha smakt på ølet så var det helt ok, og om vi her skal se i forhold til pris så er dette et øl man absolutt kan kjøpe inn i alternativ til andre øl i samme prisklasse.

    SvarSlett
  5. Der er jeg veldig enig med deg. Det er et greit øl i forhold til prisen.

    SvarSlett
  6. Du skal lete gjennom mange ølhyller i norges dagligvarebutikker for å matche det du kan finne i Rema butikkene. Prisen er ærlig, og den er billigere enn mange av de ellers smakløse industri alternativene. Det nærmeste du kommer øl for en kvart hundrings.

    SvarSlett
  7. Dette er en god PILS, men jeg tar meg heller en Fullers IPA 9 av 10 ganger, men når jeg har lyst på ett par pils tar jeg gjerne en Lade..

    SvarSlett
  8. Dette er definitivt en god pilsner, i forhold til prisen.

    SvarSlett
  9. Dette er definitivt en god pilsner, i forhold til prisen.

    SvarSlett