søndag 18. september 2011

Øltest: Inderøy gardsbryggeri, Ankerøl, Porter, 4,5%

Dette er en fin beksvart porter, med et lett fint skum. Ølet lukter dessverre litt lite, men legger jeg godviljen til kjenner ejg lukten av brent malt, lakris og mørk sjokolade. Smaken av portern er tynn, men smakfull. Kjenner smaker av lakris og mørk sjokolade, men skulle gjerne ha hatt mer av alt.

Ølet er veldig godt til å være butikkstyrke, men som jeg skriver skulle jeg gjerne ha hatt mer fylde, smak og lukt og dermed også mer alkoholstyrke. Jeg håper at bryggeriet en gang vil satse på mer "poløl", for kvaliteten er meget god. 

Poeng: 67 av 100
Pris: - 
Hvor: Meny på Lade
Testnr: 229



2 kommentarer:

  1. Kommenterer du ølet ved å samanlikne med noko det ikkje er, nemleg eit poløl? Stouts og porters i butikkstyrke kan være svært fyldige og fine, refererer til dømes til Ægir Sumbel porter og Dorothy Goodbody's Wholesome Stout

    SvarSlett
  2. Nei. Jeg anmelder øl etter mine smaksløker, og jeg har smakt mye godt "butikkøl" som har en bedre fylde enn denne. f.eks de øl du nevner, samt Aass Gourmet stout og stouten til IGB som kommer her på bloggen ila uken.

    Når jeg trekker frem "poløl" er det for å vise mine lesere hva mine smaksløker higer etter når jeg drikker en stout eller porter.

    det er mye godt øl der ute, og heldigvis er smakenopplevelsen forskjellig fra dag til dag, dagsform og person.

    Takk for tilbakemelding.

    Når det gjelder akkurat dette ølet, er det nok et lite stikk til brygger om å tørre satse på å brygge et sterkere øl. Pr dags dato har de et, kanskje to øl som er over butikkstyrke og jeg håper de vil utvide det antallet. For dette er et bryggeri som brygger veldig godt øl!

    SvarSlett