torsdag 24. mars 2011

Øltest: Wye Valley Brewery, Dorothy Goodbody’s Wholesome Stout, 4,6%

For å si som sogningene: "For ei snedd'n dama". Denne dama skrek at jeg måtte kjøpe henne - nei, jeg var ikke i Strandgaten i Bergen, men hos Meny på bussstasjonen.

Dette bryggeriet er fra Storbritannia og har vunnet gullmedalje for akkurat dette ølet.

Ølet er beksvart, og har ett lett og karamellaktig skum. Lukten fikk jeg ikke helt taket på. Den første lukten kjentes ut som eddik, som kom en gjærlukt som mest minnet om dårlig heimert. Etter som ølet fikk luftet seg så forsvant heldigvis de luktene og en vått-lær-lukt kom frem sammen med sjokolade. Spennende.

Ølets smak bærer veldig preg av det våte læret, noe som gjør hele ølen. etter det noe uklare førsteinntrykket jeg fikk når jeg luktet på det, kom det seg betraktelig etterhvert som det ble luftet. I følge bryggeriet selv passer ølet like godt til biffen som til østersen eller som øl til kake.

Dette er et smakfullt og kraftig øl som kan bli i det kraftigste laget for enkelte, men verdt å prøve

Dette var min øl nr. 99, så i neste test blir en jubileumstest! Det er bare å glede seg til i morgen!

Poeng: 71 av 100
Pris: 39,90
Hvor: Meny

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar