tirsdag 22. mars 2011

Øltest: Heineken, Lager, 4,6%

Dette er en lager fra det berømte bryggeriet Heineken i Amsterdan, Nederland. Sommeren 2010 var jeg og noen kamerater på tur i Nederland og Belgia, og da tok vi turen innom dette bryggeriet. Dessverre var det en veldig turistmagnet der vi blant annet ble satt på en simulator slik at vi "faktisk" kunne få oppleve hvordan det var å være en kasse øl igjennom produksjonen. Jaja, noen bilder av turen kommer nedenfor.

Ølet er en helt grei lager. Fin gyllen farge og et lett fint skum. På bryggeriet fikk vi en god skumtopp på ølet, og så "skar" de vekk det over glasstoppen slik at skummet laget en hinne over ølet - og da holder ølet seg friskere lengre. Dette hadde jeg ikke mulighet til da jeg kjøpte et halvlitersglass, og jeg kjøper bare glassflasker - og de er 0,33. Tabbe.

Smaken av ølet er friskt og godt, og har en søtlig bitterhet mot slutten. Helt klart mye bedre enn de norske pilsene - da dette har mer smak.

Poeng: 65 av 100
Pris: 26,90
Hvor: Dagligvare











2 kommentarer:

  1. Ikke enig her at Heineken smaker så myer mer enn norske. I motsetning til flere norske pilsner så har denne lavt humleinnhold, jeg personlig setter pris på mer bitterhet i gode pilsner.

    Anbefaler forøvrig å teste to ungarske pils jeg kom over - Arany Ászok og Dreher.

    SvarSlett
  2. Takk for tipsene og heldigvis er smaken individuell. Takker for tilbakemeldinger. Det er bra med et engasjement!

    SvarSlett