fredag 14. januar 2011

Øltest: Left Hand Brewing CO., Haystack Wheat, 5%


Left Hand Brewery fra Colorado, USA er et bryggeri som startet med at eieren fikk et øl-kitt fra sin bror i julegave i 1990. Så gikk det slag i slag og nå, 20 år etter eksporterer de vinnerøl til Europa. Ja, det ølet jeg nå har i hånda, den venstre, har vunnet en pris for beste øl i Nord-Amerika i 2007. Når sant skal sies, så er jo ikke den vanlig amerikaner kjent med godt øl - noe som kan bekreftes på det høye salget av American BudWeiser og Miller. Jeg vil ikke si at at dette ølet er "venstrehåndsarbeid", men jeg føler de kunne ha gjort mer utav dette ølet.

Det ølet jeg har fremfor meg, er et øl som brygget på tyske tradisjoner og smaker friskt , og har en fin gylden farge. Jeg kjenner en smak av banan pluss en svak smak av nellik og muskat.

Et helt greit amerikansk øl, som man gjerne kan kose seg med iskald, en varm julikveld - ikke en regntung og kald januarkveld

Poeng: 55 av 100
Pris: 39,90
Hvor: Vinmonopolet.

2 kommentarer:

  1. Jeg burde jo prøve dette ølet siden jeg er left-handed, men tror ikke jeg skal bruke pengene mine på det nå som det bare har fått 55/100..
    Takk for tips!

    SvarSlett
  2. Hei,

    Jeg har tenkt litt på dette i etterkant av testen. Jeg tror jeg gjorde en bommert med å ta et mørkt smakfullt øl, før denne lyse ølen. Så, det kan hende at jeg har blitt farget av den første ølen jeg testet den kvelden. Test det gjerne, og gi meg en tilbakemelding på hva du synes om det. Det setter jeg pris på. (Det gjelder alle ølsortene jeg har testet)

    og takk for tilbakemelding.

    SvarSlett