tirsdag 11. september 2012

Ølnyhet: Ringnes, Imperial Polaris, Bokk, 10%

Ringnes følger med i tiden og har brygget et helt nytt brygg sammen med Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery i New York. Dette er spennende takter fra bryggeriet i hovedstaden. Fra før har de mange typer med lager, men den gode julebokken som de kommer med hvert år til jul viser at de kan hvis de vil. Når jeg fikk høre om planene Ringens hadde med Garrett Oliver ble jeg mildt sagt positivt overrasket, og spenningen har steget for hver dag som har godt frem til jeg i forrige uke fikk tilsendt et eksemplar for testing. Sammen med ølet jeg fikk tilsendt fra Sigrid Strætkvern i Ringnes kom også historien  bak bryggingen som jeg gjengir i sin helhet her. 

Vi startet med å diskutere med Garrett, hva slags øl vi skulle lage. Siden vi ikke har gjort noe tilsvarende før, var det viktig at vi gikk for noe som ville fungere greit i vårt brygghus, som jo er designet for store batcher undergjæret øl. Garrett ble inspirert av julebokken vår, så vi landet på at vi ville gjøre et vinterøl i form av en norskamerikansk dobbelbokk. Resultatet har blitt en dobbeltbokk på 10 % som kan lagres i mange år.

Garrett Oliver med appelsinskal

Neste steg var å velge ingredienser (og her kan jeg jo også røpe at det jo ofte står noen damer bak og hjelper mannfolka, så Gunnhild Kolvereid Tolleshaug og jeg har ment mye om smakene).

I tillegg til å bruke store mengder malt, tilsatte vi flere spennende, og for oss noe uvante, smaker i brygget, blant annet i underkant av ett tonn honning(!). Dessuten la vi til Simcoehumle, tørket appelsinskall og kaffe. Odøren av rå muskelkraft og svette lå tett i brygghuset vårt under bryggingen, og det var virkelig moro å være med på.

Garret Oliver med lynghonning

Inspirasjonen til selve navnet er hentet fra Fridtjof Nansens første ferd til Nordpolen, hvor bokkøl fra Ringnes Bryggeri ble servert mannskapet ombord på Fram. Ringnes Bryggeri toppfinansierte Framferden sammen med Thomas Fernely og gikk inn som redere og økonomiske garantister for ekspedisjonen. Under er et artig utdrag fra dagboka til Fridtjof Nansen, som beskriver middagen om bord julaften 1893;

  1. Oksehalesuppe.
  2. Fiskepudding med poteter og rørt smør.
  3. Rensteg med petits pois, snittebønner, poteter og tyttebærsyltetøi.
  4. Moltegrød med flødemelk.
  5. Kransekage og marsipan (det sidste var en kjærkommen gave fra ekspeditionens bager; vi velsigned den mand).

Og så det viden berømte Ringnes bokøl...

Er det en middag for mænd som skal hærdes mod polarnattens rædsler? »


Etikett

Mine smaksnotater
Ølet har en fantastisk fin og mørk kobberfarge med ett lett skum. Ølet dufter av honning, lyng og  appelsein, samt at jeg får et hint av søtlig og bitter kaffearoma mot slutten. Bokken smaker overraskende mye honning, siden honningsmak og duft som ofte blir vekke under gjæring da gjæra spiser det opp. Men man kan vel ikke vente annet når man har tilsatt over ett tonn med honning. Ølet er søtt, men ikke for søtt og passer ypperlig til deserter eller som et øl man nyter uten selskap av mat. Godt balansert øl med blant annet en god bitterhet og aroma fra colombiansk kaffe og Simcoehumle.
Dette må prøves når det kommer på polet til juleslippet!

Poeng: 85 av 100


PS: Ringnes har tappet halvpraten over på flasker og den andre halvparten er tappet over på tank. En del av det som er lagret på tank blir igjen tappet over på bourbon-fat og planlegges å lanseres i 2013. Jeg gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar