tirsdag 21. august 2012

Ølturisme: Fra Holo Gardstun via Ægir, Balder og Fossen Bryggeripub til Kinn - Del 1

Holo Gardstun

I sommer har jeg brukt deler av ferien på å pleie min trang til å besøke bryggeri - i sommer ble det besøk på hele fem. I en artikkelserie på fem artikler vil jeg fortelle dere litt om Sogn og Fjordane sin ølrevolusjon, men aller mest om alle bryggeriene jeg besøkte.



Bryggeriet ligger nede
i venstre bildehjørne
Vi starter i Flåmsdalen. Oppe i fjellsiden, 470 moh, ligger det et lite tun. Her holder Lill og Per Dale hus. Per brygger etter gamlemetoden i et lite bryggeri på tunet. I tillegg har han et lite speidel-bryggeri inne i serveringslokalene til bruk i festlig lag. Han ville brygge sitt eget øl til forlystelse for de som tar turen opp på gården. Jeg ankom dessverre alene i en bil og kunne ikke smake på ølet der og da, men jeg ble uansett møtt med en overveldende gjestfrihet jeg lever lenge på. Per hadde mye på hjertet og jeg fikk gode historier om blant annet hvordan han fikk "lurt" faren til å lære han å brygge "koinnøl". Faren hadde i si tid brygget flere brygg av denne typen gardsøl, men selvtilliten var ikke stor når sønnen ville lære. Heldigvis fikk han lært av seg noen kunster til sin sønn.

Per Dale i bryggeriet
Bryggerikjelen
Dette er en fantastisk plass, med en utsikt man mister pusten av. Jeg anbefaler dere å ta turen innom Holo Gardstun neste gang dere er i Flåmsdalen. Jeg fikk med meg nydelig vær, fantastisk utsikt, en hyggelig samtale og ikke minst 3 flasker med brygg med meg hjem.



Når jeg kom hjem fikk jeg testet tre av ølene som Per Dale brygger på Speidelen sin på Holo.

Holo Kølch
Holo Kølch
Fin gyllen farge med et lett hvitt skum. Lukt av sitrus. God smak i ølet med en god balanse. Dette er et øl for sommeren og det serveres bare på Holo Gardstun i Flåmsdalen.

Poeng: 75 av 100








Holo Amber
Holo Amber
Fin rødlig farge med et gyllent skum. God malt- og humlearoma. God og rund for- og mellomsmak, men ølet blir en smule for bittert i ettersmaken. 

Den er for tørr og har lite aroma mot slutten.
En god matøl til grillmaten i sommervarmen, men trenger mer balanse for å kunne passe godt alene.

Helt klart et godt øl, men trenger nok noen små justeringer.

Poeng: 69 av 100



Holo Bokk
Fin mørkerød farge med et lett skum. Nydelig maltaroma med hint av krydder. En god bokk med krydder i smaken, og en fin balanse mellom malt og humle gjør at det er en rund og fin smak igjennom hele smaksforløpet.

En god koseøl.

Poeng 74 av 100

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar