fredag 28. januar 2011

Øltest: Nøgne Ø, Imperial stout, 9%

Denne uka har vært en begivenhetsrik uke med blant annet kjøp av nytt hus. Nå har det blitt klart, jeg tar med meg familien til Trondheim til sommeren - og jeg gleder meg veldig. Blir godt å komme hjem. I den anledning ville jeg feire med god mat og godt drikke sammen med min gravide fru.

Menyen i kveld bestod av kalvefilet, med hjemmelaget potetmos med ett par hvitløkbåter, bakt råkost, hjemmelaget rødvinssaus og for far i huset - en imperial stout fra Nøgne Ø.

Ølet passer mye bedre til dette måltidet enn en god rødvin. Det utfylte retten perfekt. Smaken bærer sterkt preg av sjokolade og kaffe, men blir dempet sammen med maten. Disse smakene kommer til sin rett etter at maten er spist, og du nyter det siste halve glasset som dessert. Et nydelig godt øl som har en god fylde, hint av bryggeriets smak og en fantastisk friskhet til stout å være.

Poeng: 89 av 100
Pris: 71,90 kr
Hvor: Vinmonopolet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar