tirsdag 2. august 2011

Øl og mat: Hanne på Høyden, seks retter, fem øl

Torsdag 9.juni ble Venner av Nøgne Ø avdeling Bergen invitert til en helaften hos Hanne på Høyden. Det var en mat- og ølopplevelse jeg aldri kommer til å glemme. Det var en helt fantastisk opplevelse.

Her skal jeg prøve å gjenfortelle hva vi opplevde denne kvelden. 

Det første som møtte oss var et fint lukket rom bare for oss selv. Rommet blir kalt “Dronning-rommet” ikke fordi Dronning Sonja har vært der, men fordi Hanne har et brett med bier i en kube i rommet. Både fascinerende og kult. Så fortalte Hanne litt om hva som stod på programmet i kveld før den første ølen ble sprettet og rett nr èn ble servert. 

Forretten var en tynn sprøstekt rugbrødskive, silderogn, kongekrabbepuree og sagogryn marinert i rødbetersaft kombinert med ”Den Wite Dame”, 4,9% 

”Den Wite Dame" spiller på historien om keiser Wilhelm og bergensernes kake-stoltet den hvite dame. Det er en witt som har et nydelig lyst og hvitt skum med en frisk syrlig lukt. Syrligheten jeg fant i aromaen, fant jeg igjen i smaken. Den mangler noe fylde og krydderier, men helt klart en god witt. Den avsluttes med en noe jordete ettersmak og en fin bitterhet. 65 av 100 poeng 

Sammen med retten kom ølet, og maten, mer til sin rett og hele retten får: Terningkast 5 

Neste rett ut var en fantastisk suppe laget av strutsevinger aka ormegress kokt på fløte og melk. Dette den beste suppen jeg har smakt, og sammen med en modifisert pale ale servert bare til oss smakte den helt fortreffelig. Mat og øl sammen: Terningkast 6

Pale ale’en hadde fått blandet i seg litt av havrestouten samt krydret med rognebær og malurt. Ølet så ut som myrvann med et lett skum og luktet av skog og myr. Når jeg smakte på det fant jeg en anelse honning også. En frisk og god øl, men mangler bitte litt fylde. 70 av 100 poeng. 

Så var vi kommet til den første hovedretten. Ovnsbakt lange surret med en langtidsmodnet spekeskinke fra Baunen, produsert på Landås. Tilbehør er rødbetertare, koriander og løpstikke med en urteolje som dressing. Nydelig. 

Til dette fikk vi servert en IPA Lemkhuls last som jeg har en anmeldelse av her. Hadde jeg gjort den anmeldelsen i dag hadde den nok blitt bedre. Ølet har blitt lagret lengre og fått modnet og stabilisert seg betraktelig bedre. 

De nydelige smakene i fisken og spekeskinken gjorde underverker sammen med kryddere både i mat og øl. Sammen: Terningkast 5 

Neste hovedrett på menyen var lammeindrefilet, pastinakk, furusalt, spinat, granskudd og småløk. *vann i munnen*. For en nydelig rett! Fantsatiske smaker og et nydelig kjøtt. Litt sødme sammen med en syrlighet og en meget god brown ale. Terningkast 6

Brown ale’en – Ferdinan Brun, 4% - har en fin mørk brun farge med et lett fint skum. Den har en god lukt av karamell og noe røyk-karakter, noe som også kommer frem i smaken. En god brown ale med mye karbonisering. Anbefales. 86 av 100 poeng. 

Retten før desserten var blåmuggost fra Tingvoll med syltet roseblad, og en brie fra Krokeide med granskuddsirup – samt restene fra brown alen. 

Dette ble for mye smaker for meg. Brie og øl var veldig godt, mens blåmuggosten med øl var spesielt, der ølet
hjalp til slik at jeg fikk i med en bit eller to. Terningkast 4 

Til dessert fikk vi servert rabarbrasuppe, smuler, iskrem med spansk kjørvel dandert med en ”fengselssjokoladekake” laget av innsatte ved Bergen kretsfengsel. 

Til drikke fikk vi en ”En Underlig Gråsprengt Havrestout”, 5,8%. Mørk øl med et lett skum og lukt av sjokolade og malt. Smaken har en sødmefylt karakter med en god bitter balanse gjennom hele smaksforløpet. 68 av 100 poeng 

En nydelig blanding av sødme og syrlighet. Ikke så mye mer å si om den desserten enn at den var fantastisk, og sammen med ”En Underlig Gråsprengt Havrestout ”(Stout): Terningkast 5 


Jeg vil takke Hanne Frosta for et fantastisk måltid som jeg sent eller aldri kommer til å glemme. Jeg gleder meg til å teste mer av ølet som hun brygger sammen med Kristiania Haandbryggerlaug, for etter det hun sa under middagen kommer det øl med unike krydderblandinger. Hun har mye på lager, så det er bare å glede seg. 

Total vurdering: Terningkast 5

Takk for maten og drikken Hanne!

Øltest nr: 196-199

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar