søndag 24. april 2011

Øltest: D. Carnegie & Co, Porter, 5,5%


Jeg vil først takke min bror som tok med seg 5 øl over grensen da han var på før-påsketur i Sverige. Veldig storsinnet av han å ta disse med. Takk.

Bryggeriet startet sitt virke i 1836 og er et av Sveriges eldste bryggeri. De har lenge vært det ledne bryggeriet med sin, i følge de selv, verdenskjente porter.


Mitt første møte med svenskt øl er bra. Den er god og søtlig maltkarakter med gode smakshint av lakris og kaffe. Ølet passer bra, i følge etiketen, til skalldyr, fisk og ost, men også til desserten eller sjokolade. Akkurat det kan jeg være enig med de i, uansett om jeg heller foretrekker en syrligere og friskere øl til fisken.

En fin rund smak, mørk i fargen og et lyst, nærmest hvitt skum. Mangler noe fylde, men helt klart et greit og godt øl.

Poeng: 67 av 100 poeng
Pris: 14,90 SEK
Hvor: Systembolaget
Test nr: 132

EDIT: Denne fikk jeg igjen nå på en Svenskølaften. Jeg hadde glemt at jeg hadde testen den før, så jeg gikk inn med åpent sinn. Beskrivelsen av ølet er tilnærmet likt jeg skriver her, men fikk mer sjokolade og følte mer fylde i ølet denne gangen. Fikk godfølelsen på dette ølet.

Revidert poeng: 83 av 100

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar