lørdag 5. november 2011

Øltest: Slottskällans Bryggeri, Imperial stout, 9%

Bryggeriet er en av Sveriges mest anerkjente bryggerier og et av målene til bryggeriet er er at kunden vil se på øl med samme øyne som de ser på vin. Et godt utgangspunkt for godt håndtverk og et fantastisk mål. Dette ølet kommer forøvrig på vinmonopolet fra og med lørdag, se her for mer informasjon

Ølet har en fin mørk farge med et lett skum og lukter av rosiner, dadler og sjokolade - noe som er vanlig hos en imperial stout. Det er brygget på pilsnermalt, mørk karamellmalt, sjokolademalt og svartmalt. Spennende kombinasjon. 

Jeg føler at smaken i ølet mangler en del pondus. Den er "lett" til å være en imperial stout. I starten får jeg en nydelig fylde som forteller meg at dette ølet er fantastisk, men smaken faller altfor fort sammen før jeg kommer til ettersmaken som minner meg mer om en 4,7% stout/porter enn en imperial stout. Jeg forventer mer sjokolade og sødme i ettersmaken av en slik type øl. 

Det positive er at jeg ikke kjenner noe til de 9% alkohol som er i ølet, noe som tyder på at dette egentlig er et godt balansert øl. Et godt øl, men som ikke levde opp til forventningene

Poeng: 58 av 100
Pris: - 
Hvor: Systembolaget
Testnr 242

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar