fredag 20. desember 2013

Juleøltest 2013 - Øl fra Vinmonopolet

Special holiday ale
Et tidligere samarbeidsbrygg. Lukter jul, med hint av nøtter, dadler og rosiner. Smaken er av tørkede frukter, sjokolade og en nydelig nøtteettersmak. En fantastisk fylde og god balanse. Testens vinner!

Kinn Julefred 6,5%
Dette er et matøl til punkt og prikke. Jeg finner sjokolade og kaffe, samt litt god fruktighet i aromaen. En god fylde, maltkropp og bitterhet gjør at dette ølet passer utmerket til pinnekjøttet.

Haandbryggeriet Nissemor
Dette er et tradisjonsbrygg dette også, på lik linje med Nøgne Ø God Jul. Denne har en bedre sødme og jeg kjenner lakris. Et veldig god juleøl. 

Nøgne Ø God Jul
Mye julekrydder og røyk. Dette er tuftet på gode gamle norske juleøltradisjoner fra bygdene rundt omkring. Smaker kaffe og røyk, men fortsatt friskt. En veldig god balanse. 

Haandbryggeriet Nissefar
Et øl som er litt mer rund i kantene. Her får jeg sjokolade og hint av julekrydder i aroma og smak. Et godt balansert juleøl som her helt der oppe.

Midtfyns Julestout
Lukter sjokolade, kaffe og lakris. dette finner jeg igjen i smaken sammen med litt anis og tørkede frukter. Et velbalansert  øl med god fylde og mye smak. Dette er et juleøl for småkakene og peiskosen. Namnam.

Jacobsen Naked Christmas Ale 7,5%
Her finner vi lakris og karamell i aromaen, samt litt ekstra sjokolade smaken. God fylde og god balanse med en frisk ettersmak. En veldig god juleøl.

Kissmeyer Tow front teeth
En fin rødlig farge med et lett skum. Ølet har en lett aroma av malt og tørkede frukter, og smaken er lett julete. Her får jeg belgiske toner. Et øl som garantert passer til den danske juleanden. Jeg savner i hvert fall mat til dette ølet, og da gjerne noe kraftig og salt. I Norge kunne dette godt ha passet til svineribba.

Ægir Ylir 
Her dufter det karamell, og jeg får noen belgiske toner inn sammen med et snev av humle. Ølet lukter Ægir. Ølet smaker litt av brentmalt. karamell og tørkede frukter. Det har en god fylde, med en god bitterhet mot slutten. Kanskje litt tørr. En god juleøl, som jeg tror passer bedre til pinnekjøttet enn til kos.

Haandbryggeriet Bestefar
Dette er en imperial stout med brett. Altså det er villgjær i den, noe som er planlagt. Den er sur og smaker av sjokolade og kaffe. En fin fylde og balanse, men hakket for sur.

Nøgne Ø Underlig jul
Her er det mye krydder, som neste gjør at det lukter såpe. Dette finner jeg selvsagt igjen i smakene òg. Et godt øl som balanserer krydderne, malt og humle ganske bra. det som trekker ned er at jeg får en litt såpete ettersmak som ikke er så god.




Lervig Juleøl sterk
Her finner vi litt citrus og nellik i aromaen, og smaken finner jeg litt karamell. Det er nesten som jeg drikker julegrøt. Skulle gjerne ha ønsket litt mer fylde på ølet, men det er en god øl.


Berentsen Julefnugg 6,5%
Mye karamell i aromaen, som jeg finner igjen i smaken. En god sødme og en god bitterhet gjør at ølet er godt balansert.

Berentsen Jule Avec 9 %
Berentsens dessertøl er en juleavec med mye karamell i aromaen og smaken er av mørk karamell og sjokolade. God balanse, men litt for lettdrikkelig for å nå helt opp i år. Passer til multekremen.


Hansa Julebrygg Ekstra vellagret
Er ganske lik butikkølet som jeg blant annet beskrev som følger: «En kraftig aroma av malt og tørkede frukter. God sødme og fylde i ølet, spesielt til å være en butikkøl…» Her har vi litt mer av alt, og helt klart mye mer bitterhet som trekker opp.

Dahls Juleøl 6,5%
Mye maltaroma, litt rom og rosiner. Føler at smaken er litt umoden, da jeg får litt alkoholstikk på tunga når jeg drikker det. Et helt greit øl på det jevne.

Mack Juleøl sterk
Like anonymt som butikkølet. Det gir meg ingenting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar