fredag 20. desember 2013

Juleøltest 2013 - Øl fra butikken

Ægirs Julebrygg
En god juleøl med nellik og andre julekrydder. Jeg kjenner aromaen til Ægir her. Ølet er søtt, men godt balansert og gir en god smak igjennom hele smaksbildet. Et knallgodt juleøl med mye jul. Testens vinner.

Haandbryggeriet Nissegodt
Det første som slo meg når jeg luktet på dette var; Gløgg – et sammensurium av gode julekrydder samlet på ett sted. Finner jeg litt granskudd her? Over i smaken finner jeg alle krydderne igjen, men nå i samspill med sjokolade. Et godt kose øl.

Kinn Julefred
Dette er et matøl til punkt og prikke. Det jeg savner her, finner jeg forhåpentligvis i storebroren – Julefred 6,5%. For dette ølet trenger litt mer fylde, så er vi der. Jeg finner sjokolade og kaffe, samt litt god fruktighet. En god maltkropp og bitterhet gjør at dette ølet passer til pinnekjøttet. Det eneste som mangler for å få et bedre og fyldigere matøl er alkoholstyrken.

Nøgne Ø Julesnadder
Dette ølet har en brentmalt og røykaroma ispedd litt kaffe, noe jeg finner igjen i smaken. Til å være så komplekst smaksmessig er det overraskende friskt. Ølet er godt balansert.



Atna Jul til julemat
Ølet fra Atna gir meg mange gode aromaer i nasen. Jeg finner sjokolade, karamell og humle. I smaken finner jeg de samme krydderiene og en ølet har en god sødme og bitterhet. Ølet er rett og slett en god oppfrisker, og passer godt til den norsk, feite julematen. 6 bjeller

Ægir Hod
Ægir har med dette ølet prøvd å utfordre nordmenn på hva man skal kalle juleøl, for dette er ikke et juleøl slik som nordmenn kjenner det og faller lett igjennom – spesielt på blindtester. Ølet har en god sitrus og humlearoma og har en god bitterhet i smaken. Ølet passer kasnkje ikke til selve julematen, men er en forfriskende øl som kan nytes som en velkomstdrink.


Ølve på Egge – Vinterblot
Ølet har en god aroma av humle, sjokolade og karamell, noe jeg finner igjen i smaken. God balanse i ølet, men litt off i ettersmaken. Et øl som passer til julematen.

Ringnes Julespecial. 
Her finner jeg litt lakris fra lakrisroten i aromabildet. Dette kommer også litt frem i smaken. Det er veldig søtt, og jeg hadde satt stor pris på litt mer bitterhet i avslutningen. Ellers et øl på det jevne.


Berentsen Rogalands juleøl
Ølet har en lett maltkropp, med noen kryddertoner (som kommer fra maltsammensetningen). Et lettdrikkelig øl med en letthumlebitterhet og god sødme. Dette er et øl som ikke gir meg noe, hverken positivt eller negativt.

Inderøy Nisseøl
Mye julekrydder i aromaene her. Jeg finner blant annet nellik og litt anis. Et godt balansert og lettdrikkelig øl – endelig litt julestemning. Panelet var litt uenig her, for noen mente dette hadde en bryggefeil, noe som muligens kan være tilfelle.

Lervig Juleøl
Dette har jeg sett frem til. Dette er vårt største mikrobryggeri på antall solgte liter øl i året, så jeg har litt ekstra forventninger fra den kanten. Ølet gir meg dessverre ikke mye ekstra julefølelse. Ølet er har en aroma av brent malt og litt karamell, noe som jeg finner igjen i smaken. Dessverre finner jeg og litt alkoholstikk på tunga, noe som viser at ølet ikke er helt balansert enda. Kanskje ett år på flaska gjør underverker? Bedre blir det i hvert fall. Et godt matøl.

Ladegårds juleøl (Grans)
Det første som slo oss når vi luktet på dette ølet var; Fjøs. Det høres kanskje negativt ut, men det er ikke alltid det er det. Ølet smaker brent sjokolade og er litt vassen i smaken. Det gir lite og har lite fylde.


Dahls Juleøl
Jeg husker at jeg kjempet harde kamper for dette øl. «Dahls er og var best!» så vi den gangen. Jeg er ikke like påståelig i dag. Ølet er anonymt, men jeg finner den karakteristiske bananaromaen som gjæren gir ølet – samt litt karamell. Et ok øl, men ikke så mye å hente her.

Tuborg Juleøl
Dette er et øl for de som sverger til pils, og ønsker litt ekstra julestemning. Dette har litt karamell og litt jul i seg – både i aroma og smak. Godt balensert øl som passer til mat, men som ikke brukes hvis man ønsker litt mer høytidelig stemning ved middagsbordet.



Hansa Julebrygg ekstra vellagret
En kraftig aroma av malt og tørkede frukter. God sødme og fylde i ølet, spesielt til å være en butikkøl, men den nesten totale mangelen på bitterhet trekker mye ned.

Hansa Juleøl
Dette hadde en liten eim av marsipan og mandler i aromaen, men ellers var det så å si intetsigende. Et helt greit øl, men ikke noe jule å finne.

Aass Juleøl
Et øl med lite aroma, men vi finner litt rosiner og sjokolade. Foruten en litt besk ettersmak, som trekker mye ned, er dette et ok øl.

Mack Juleøl
Et anonymt juleøl som ikke gir meg noe som helst. Dette ølet er ikke dårlig, men anonymt.



Grans Bare Juleøl 
Her er lukter det smør lang vei – dessverre. Smaken er tynn og tørr og ølet virker ødelagt. Dessverre ser det ut som at det har forekommet en bryggefeil her.

Lundetangen juleøl
Lite som minner om jul her. Ølet lukter korn, malt og vått gress – noe som forbindes med vanlig norsk lys lager. Dette kjenner vi også igjen i smaken. Dessverre ikke noe å springe til butikken etter.

Grans Julebrygg
Huff. Hva er det Grans har gjort med bryggingen? Dette er jo flytende smørbukk! Dessverre får du et alkoholstikk på tunga av dette øl, og attpåtil er det surt. Dette er andre året jeg får slikt brygg fra Grans. Nå må det litt skjerpings til i bryggeprosessen!

5 kommentarer:

  1. Merkelig med Grans Julebrygg altså. Har drukket en del av dem i år, og ingen har vært i nærheten av hva du beskriver her. Er jo svakt å levere så stor flaskevariasjon da, men prøv for all del brygget en gang til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Takk for tilbakemelding. Jeg har testet denne en gang til - og da blindt. Jeg fikk de samme aromaene og smakene da, men skal teste den en gang til i løpet av jula. Har ei flaske til.

      Slett
  2. Diacetyl er ikke noe alle har anlegg for å smake, akkuratt som noen er mer følsom på det. Og en som er godt vant med norsk pils legger vell mye mulig ikke merke til verken våt papp, grønne epler eller sur stemning i ølet! God Jul

    SvarSlett
  3. pleier å brygge, limer av å til på en duff logo, duff er jo ekslusivt in real life selv om det liksom er brygget på de biligste råvarer

    besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett
  4. pleier å brygge, limer av å til på en duff logo, duff er jo ekslusivt in real life selv om det liksom er brygget på de biligste råvarer

    besøk meg her tilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett