onsdag 5. september 2012

Ølturisme: Fra Holo Gardstun via Ægir, Balder og Fossen Bryggeripub til Kinn - Del 5


Bryggerimester Espen Lothe
Det siste på programmet var Kinn Bryggeri i Florø. Der møtte jeg Espen Lothe, bryggerimesteren, samme dag som han kom på jobb etter ferien. Ikke akkurat godt timeet det, men gjestri og høflig som han er gav han meg en liten halvtime av sin dyrebare tid. Tusen takk for det. Når jeg kom frem var Grünerløkka Brygghus på plass for å sette en Løkka Haust amerikansk red ale i gang. Jeg fikk bli med å se på hvordan de brygget etter jeg hadde en liten prat med Espen.

Vi satt oss ned på "bakrommet" over en kopp kaffe fra Kaffebrenneriet i Bergen, men det var ikke lenge får han fant ut jeg måtte smake Tomasmesse - ett nytt julebrygg. Det er en kvadruppel som kommer i salg i 4000 eksemplar. Han bruker mørk krystallmalt og en belgisk westmalle-gjær. Dette er et lovende øl.  det jeg fikk smake har ikke fått stått lenge nok slik på flaske, så karboniseringen har ikke blitt helt ferdig enda. Jeg gleder meg til det helt ferdige produktet.

Kinns bryggeriassistent Anders Cooper
sammen med to fra  Grünerløkka Brygghus 
Innen julen 2012 er de i nye bryggerilokaler og går fra å brygge 800l til 3500l i slengen. Han har fått skaffet weisbier-gjæringstanker fra Bayern. Espen har en forkjærlighet til åpne gjæringskar, og mener selv at det er den eneste måten å brygge på. Han høster den gjæra som blir brukt direkte fra gjæringskaret, og han har gjær som er brukt over 100 ganger. Bryggeprosessen til Kinn går over 6 dager fra vørter til flasking, noe som er veldig raskt og effektivt.

Det å bruke gjær på nytt er en uting blant noen av bryggerne, men jeg må si at jeg er glad for at bryggerne gjør det på sin måte - og står for den måten. Det beriker ølkulturen, og forbrukeren får mer utav opplevelsene med øl.

Øl til gjæring!
Jeg avsluttet reisen min gjennom Sogn og Fjordane med en god burger og Svart hav på den lokale resturanten i Florø!

Dette har vært en fabelaktig reise, som jeg anbefaler alle å gjøre. Alle bryggeriene jeg har besøkt har tatt godt i mot meg og jeg har følt en stor gjestfrihet hos alle.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar