torsdag 3. november 2011

Ølinfo: Nærbø Ølfestival 2011 - Et must for ølelskere


22.oktober 2011 gikk Ølfestivalen 2011 av stabelen i Nærbøhallen på Nærbø. Dette er andre gang Jæren Ølklubb arrangerer festivalen, og mangfoldet i ølverden, samt det brede utvalget vi har her i Norge er fokuset. Og hvilket mangfold de kunne presentere.

Nærbø ligger 37 minutters togtur fra Stavanger, og jeg og StoreMy ankom Nærbøhallen rett før 12.00. Her ble det litt køståing før vi fikk kommet oss inn i hallen med et smaksglass i den ene hånden og et innholdsrikt programblad og armbånd med 10 bonger i den andre hånden. Alt dette for kr 300,-.

Det var bare 12 utstiller på messen, men Jæren Ølklubb hadde virkelig toppet laget. I år kunne du meske deg med øl fra Kinn Bryggeri, Ægir Bryggeri, Midtfyns Bryghus, Nøgne Ø, Berentsen Bryggeri, Lervig og Ringnes. videre var også råvarebutikkene Bryggselv og Petit til stede og solgte tonnevis med malt og andre råvarer og utstyr til hjemmebrygging. Utover dette var Hjemmebryggerne og Tine til stede og Cardinal Pub stilte med et bredt utvalg fra sitt store ølutvalg. Vi besøkte Cardinal etter messen, og en pub med slikt ølutvalg og stemning skal man lete lenge etter - i hvert fall her i Norge.

Dette er nesten himmelen å regne for en ølentusiast som meg.

På messen hadde de også tre foredrag for 150 kr pr stykk. Jeg kom meg på 2 av disse: Espen Lothe fra Kinn Bryggeri holdt et foredrag om ølbrygging, med vekt på gjær og ingridienser, og eddie Szweda fra Midtfyns Bryghus holdt et flammende foredrag om dansk ølrevolusjon. Den siste foredragsholderen, som jeg ikke fikk med meg, var Petter Nome som snakket om utfordringene i forhold til norske myndigheter og konkurransen med vin og sprit.  

Det var to gode foredrag der vi fikk lære mye om bryggeprosessen og om hvor stor etterspørselen av godt handbrygget øl er både i Norge og Danmark. Som en liten kuriositet fikk vi smake Danmarks beste øl 2010 - Midtfyns Rough Snuff. Dette er en belgisk strong ale, brygget med snus og blæretang. En fullstendig test av ølet kommer.

Messen kunne by på mange nyheter. Lervig hadde brygget Nærbøl, en spesialversjon av Lucky Jack,  festivalens eget øl. De hadde også med seg Rye IPA som fikk mange lovprisninger, men som jeg ikke fikk smake. Berentsen presenterte sin Stelliger Divum juleøl en 19% juleøl, som dermed er Norges sterkeste øl, samt sine 3 andre juleøl Jule Avec, Julefnugg og Berentsens Juleøl. Jule Avecen var et av mine favorittjuleøl i fjor, og jeg gleder meg til å får testet denne.

Nøgne Ø hadde Der Kollaborator, India Saison og årets Hjemmebrygger-vinner Holy Smoke som nyheter. Kjetil Jikiun og Tore Nybø hadde hendene fulle, men like fullt god tid til å prate om øl og brygging. Det samme gjaldt hos Ægir Bryggeri der Evan Lewis serverte Rye IPA og Natt Imperial Porter både i vanlig versjon og den fatlagrede Lynchburg-versjonen

Vi kom som sagt i ca kl 12:00, noe som var lurt, for det fyltes fort opp og i 14-tiden var det veldig trangt om plassen og kø på hver stand. Likevel fikk man servert ølet uten at det gikk for lang tid. Det som er så spesielt med Nærbøfestivalen er at bryggerne er bak kranene, så man kan diskutere ølet med bryggeren selv. Veldig spennende og lærerrikt.

Skal jeg komme med noe kritikk av festivalen så må det være håndteringen av innslipp på foredragene, for det virket nesten som om du kunne gå rett inn uten å vise at du hadde betalt for det. Dette håper jeg at de fikser opp i til neste gang.


Alt i alt en fantastisk dag på Nærbø, med mange gode minner og kontakter, som avsluttet på Melkebaren i Sandnes og Cardinal i Stavanger.


1 kommentar:

  1. Ja var ingen kontroll inn på foredragene! Så der kunne jeg spart 450 kr.

    SvarSlett