mandag 6. desember 2010

Juleøl-test: Gouden Carolus Christmas, 10,5%

Dette er det første utenlandske ølet jeg tester i år, og da er det naturlig å ta turen til Belgia - Europas høyborg når det kommer til brygging av godt øl.

Dette ølet gav fra seg mye smak. Den slo meg veldig. Kan være den sterke alkoholprosenten som også gjorde noe utslag. Et godt, fyldig og mørkt øl som bærer preg av at det er brygget på humle, malt og mais. Jeg har tidligere hatt dårlig erfaringer med "maisøl" etter en helg med Faxe Kondi" (ikke å anbefale). Det at dette ølet har blitt brygget på blant annet mais gjør det faktisk til en spennende og ny opplevelse av øl.

Dette ølet passer nok best til ølkjennere, da det er sterkt og har mye smak. Anbefales å drikke av et glass tilnærmet likt det jeg har bilde av for best smak og aroma. Enten drikker du dette ølet hele året, eller til julegaveoppakkingen. Passer like godt til begge deler.

Poeng: 81 av 100
Pris: 59,90 kr
Hvor: Vinmonopolet


4 kommentarer:

  1. Dette var definitivt en av de tre beste på polet i fjor, så det skal bli spennende å smake det i år! Hvilken modell for poenggiving bruker du?

    SvarSlett
  2. Først av alt - takk for tilbakemelding.

    Dette er et øl jeg definitivt et øl jeg prøver meg på igjen.

    Jeg har en poenggiving som er utviklet i et øl-testelaug som jeg var med å starte opp i studietiden. Der gir vi poeng fra 1-100. Hvis vi skal overføre det til terningkast så er 85-100 en 6, mens 70-84 er en 5, 55-69 = 4, 40-54 = 3, 25-39 = 2, 10-24 = 1 og 1-9 = 0 Dette systemet gir oss en større frihet til å sette en riktigere poengsum.

    SvarSlett
  3. Hei Tommy!
    Ser du skriver det er brygget av mais. Jeg er nemlig på utkikk etter øl som ikke er laget av/er laget av lite bygg. Derfor er jeg interessert (og at det smaker godt:). På polet sine nettsider står det om Gouden Carolus Christmas at det er brygget på hvetestivelse, ikke mais. Vet du om de har endret øl'et siden 2010?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,

      Det er jeg dessverre usikker på Olav. Jeg leste nok på varedeklarasjonen for to år siden, men mulig jeg faktisk har tatt feil.

      Ser på wikipedia at det er brygget på bygg.

      Slett