søndag 16. oktober 2011

Øl og mat: Duell vin vs. øl på UKA-11

Under UKA-11 i Trondheim er det mange forskjellige arrangementer for enhver smak. Når jeg bladde igjennom UKA-programmet for 2011 fikk jeg se et fantastisk konsept.

Gourmetmåltid: Øl vs. vin
Her får du servert et treretters gourmetmåltid, med mædfølgende øl og vin til hver rett. det vil bli underholdning til maten ved vinentusiasten Kristian Berger og Norges ukronede "øl-diva" Sigrid Strætkvern, som konkurrerer om hva som passer best til maten av øl og vin.


Da var dagen endelig kommet. Jeg har gledet meg som en unge på julekvelden til å få møte et av mine forbilder innenfor mat og øl snakke om hvor godt øl passer til mat. Jeg må ærlig innrømme at jeg kanskje var en bitteliten smule forutinntatt på hva som kom til å vinne for min del, men jeg har virkelig prøvd å holde et reflektert og åpent syn for begge smakene.   

Menyen var som følger:

MENY

Aperitif:
Jacobsen Rosé Wit
Tattinger Champagne

***
Forrett: Kamskjell carpaccio
Råmarinert kammskjell, granateplefrø, 
ruccolasalat, soyasaus, olivenolje

ØL: Jacobsen Saaz Blonde
VIN: Chablis Victor Berard 2010

***
Hovedrett: Reinsdyrfilet
Ovnsstekt reinsdyrsfilet m/einebærsaus, glasert
løk, bakt pastinakk, soppkrem og potetbåter

ØL: Frydenlund Bokkøl
VIN: Chianti Poggiotondi 2009

 ***
Mellomrett: Munkeby
Halvfast, godt modnet ost av kumelk


ØL: Leffe Blonde
VIN: Cardonnay Zaphy


***
Dessert: Guinnesskake og nøtteis
En mørk, kraftig og saftig sjokoladekake 
servert med vaniljeiskrem med nøtter


ØL: Brooklyn Brown Ale
VIN: Recioto Della Valpolicella 2009  


Som dere ser så var det et utsøkt herremåltid vi fikk servert av Studentersamfundet og UKA-11 sine frivillige kokker og servitører. Jeg er svært imponert over kvaliteten på maten. 

Så over til kampen som jeg har gledet meg til. Øl vs. vin.

Aperitif: Jacobsen Rosé Wit vs. Tattinger Champagne
Ølet har en nydelig rød farge med et høyt, fint og rosa skum. Rosé Wit er et ufiltrert hveteøl brygget med danske hyllebær og epler. Hyllebærene legger til en fin sødme i ettersmaken, mens eplene og den belgiske gjæren gjør at det har en fin syrlighet gjennom hele smaksforløpet. Ølet har lite eller nesten ingen bitterhet som gjør at det passer ypperlig som en aperitif før et måltid. 

Terningkast 5. 

Champagnen er sur, tørr og veldig boblete .Ikke noe for meg, men helt klart kvalitetsdrikk.  


Terningkast 3.

VINNER MEG: ØL
VINNER ALLE: VIN


Forrett: Jacobsen Saaz Blonde vs. Chablis Victor Berard 2010
Ølet er av typen belgisk ale, og har en fin strågul farge med et fint lett skum på toppen. I aromaen kjennes nellik, sitrus og en frukt. Smakene bærer preg av de samme aromastoffene, men banansmaken kommer klarer frem her. Ølet er ikke tilsatt banan, men den belgiske gjæren gjør at ølet blir fruktig og får et hint av banan i smak og aroma.

Sødmen i ølet gjør seg veldig bra sammen med det salte i soyasausen. Dette var en veldig god kombinasjon. Hadde jeg valgt øl, tror jeg at jeg ville godt for et øl som er mer fyldig, men som har de samme egenskapene - for eksempel Leffe Blond, eller en alkohol-lett trapiest-øl  

Terningkast 4

Vinen er hvit og blank med en fin aroma av syrlighet. Denne var en veldig lettdrikkelig og syrlig vin med noe sødme mot slutten. 

Til maten så synes jeg vinen dominerer mer, og ruccola og vin passer absolutt ikke sammen

Terningkast 3   

VINNER MEG: ØL
VINNER ALLE: ØL



Hovedrett: Frydenlund Bokkøl vs. Chianti Poggiotondi 2009
Ølet har en fin mørkebrun farge og har en lukt av karamell og sjokolade. Ølet smaker fint av brent malt som passer til den brente skorpen på kjøttet.

Øl og reinsdyr var nydelig godt. Den søtlige einebærsausen, med noe syrlighet og det lette kjøttet passer som hånd i hanske med karamellmalten i ølet. Kullsyren hjelper også på friskheten. Nesten en perfekt match dette.

Terningkast 5 

Vinen er en vin med lite tanniner og har en god fruktsødme i seg som er veldig viktig siden kjøttet er så lett. Vinen lukter derimot overraskende lite.

Vin og reinsdyr er jeg vant til, og jeg synes denne vinen ble litt for syrlig til maten. Den passer forsåvidt godt, men ikke sammen med asparges. Det er det man kan kalle en fullstendig missmatch. Da kommer det frem en tørr og metallisk ettersmak som jeg gjerne skulle vært foruten. Hvis vi ikke spiser aspargesen er det en veldig god sammensetting mellom vin og mat.

Terningkast 4  


Begge drikken basser veldig godt til maten, men asparges og vin er generelt en dårlig idé da det er svært vanskelig å finne viner som passer til grønn asparges.


VINNER MEG: ØL
VINNER ALLE: ØL




Mellomrett: Leffe Blonde vs. Cardonnay Zaphy
Dette er av typen belgisk ale og har en fin strågul farge, med et lett fint skum. Vil du lese mer om ølet finner du det her. Osten og ølet passer bra i lag. Fylden, sitrusen og sødmen gjør at den kraftige osten blir mye mildere på smak. En god kombinasjon 

Terningkast 5

Vinen er blank hvit og har litt aroma. Denne vinen er lagret på eikefat, noe som gjør at vinen føles mye mer fyldig i munnen enn en vanlig hvitvin. Dette er en god kombinasjon dette og, men smaken stopper fort opp i forhold til øl. Det mangler det lille ekstra for at det skal slå ølet.  

Terningkast 4

VINNER MEG: ØL
VINNER ALLE: ØL


Dessert: Brooklyn Brown Ale vs. Recioto Della Valpolicella 2009
Dette ølet har en fin mørk farge med et lyst fint skumJeg kjenner en nydelig kraftig lukt av brent malt, med et hint av sjokolade. Gleder meg til å prøve denne sammen med kaka. Øl og kake er god kombinasjon, men ølet har for mye bitterhet i seg som forstyrrer mot slutten.

Terningkast 5

Vinen har en fantastisk mørk rød farge, og lukt av litt rosin. Dette er jo en god vin, som kan minne om en god og mørk barley wine. Kombinasjonen  med isen og kaka er fantastisk. Kveldens første sekser og den første, og eneste, seieren for vin. Helt klart et godt valg til denne desserten.  

Terningkast 6

VINNER MEG: VIN
VINNER ALLE: VIN


Da var kvelden omme, og jeg har hatt en av de beste mat og drikke-opplevelsene som jeg kan huske. Dette er et konsept jeg liker veldig godt, og som jeg gjerne gjør flere ganger. For å oppsummere var øl den soleklare vinneren for min del da stillingen ble 4-1, mens hos alle ble det en seier med knappest mulig margin med 3-2 til øl. Nå skal det sies at det er mye enklere å sette øl til maten enn det er å sette vin til mat, derfor vil jeg si at skal du ha en vennegjeng på middag så server øl. Da har du en større å sjanse for å få en perfekt smaksopplevelse.

MEG:  ØL vs. VIN: 4-1
ALLE: ØL vs. VIN: 3-2

2 kommentarer: