torsdag 1. september 2011

Norske Bryggerier: Trondhjem Mikrobryggeri


Trondhjem Mikrobryggeri ligger strategisk plassert så og si midt i hjertet av Trondheim. Dette er mer enn bare en pub, men også et bryggeri som holder sitt eget brygg. De har holdt på siden 4. desember 1998 og er den andre mikrobryggeripuben som åpnet i Norge.

Mikrobryggerikonseptet med tilhørende pub er et fenomen har spredd seg til alle verdensdeler de siste årene, og her i Norge har vi mange, Ægir, Oslo Mikrobryggeri, Waldemars Mikrobryggeri, for å nevne noen.

Ølelskere over hele verden har drukket seg lei på at de store industribryggeriene som med sine strenge profittkrav er tvunget til å stadig kutte i kvalitet, til fordel for mengde.

Mikrobryggerier har derimot lite å hente på i spare et par kroner på en liter øl hvis konsekvensen er å brygge øl av ringere kvalitet. Idéen bak et mikrobryggeri er å brygge et stort spekter av smakfulle øltyper av høyeste kvalitet. (Kilde)

Etter jeg flyttet tilbake til Trondheim, tok jeg meg en tur ned for å teste noe av det de hadde å by på. Jeg startet med en IPA: 

En fin mørklagerfarge med et tykt fint skum son holder seg lange og vell i glasset. Jeg kjenner en god lukt av humle, men dessverre lite annet. Jeg hadde forventet noe mer citrus, samt en kraftigere humlekarakter. 

Når jeg får den i munnen får jeg en følelse av vann, med et hint av humle samt noe sødme mot slutten. Fin bitterhet mot slutten og mye karbonisering. En lettdrikkelig ipa, som passer godt for nybegynnere. Dette ølet er brygget for massene, ikke ølkjennere.

Poeng 55 av 100
Pris 78
Hvor: Trondhjem mikrobryggeri.
Testnr: 208


Så tok jeg for meg en Porter:

En mørk gyllyen farge med gjennomsyn med et lett skum. Lukter fint av malt med hint av sjokolade og 
karamell.

Her får jeg den samme vannete smakenfølelsen, men med hint av bittelitt sjokolade og enda mindre karamell. Skuffet over fyldigheten hos bryggeriet. Dette er er bryggeri som bare henvender seg mot "allmenheten" noe som viser seg i sommerølet som de brygger, og jeg fikk en liten smak på. Det var en meget lett pilsner som smakte så og si bare vann.

Portern var nesten den samme opplevelsen som sommerølet - til en porter å være. En øl som passet for alle - siden det smaker mest vann med litt sjokoladebitterhet. Kunne med hell hatt mye mer fylde uansett om det bare er 4.7 % Altfor lettdrikkelig.

Poeng: 45 av 100
Pris: 67,-
Hvor: Mikrobryggeriet
Testnr: 209

Konklusjonen er at jeg mener ølet her er alt for lite utfordrende. Jeg håper de vil satse mer på skikkelig øl, med mer smak og fylde. Hyggelige lokaler, flinke folk bak baren og det at man kan se at de brygger er et stort pluss.

Poeng: 4 av 6


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar