tirsdag 17. mai 2011

Øl og mat: Treretters herremåltid med dertil egnet øl

Jeg inviterte en lørdag inn til Herremiddag for 7 av mine gode kamerater. I et slikt selskap må man servere godt drikke til maten, så der kom min tilegnete kunnskap om øl til sin rett.

Som velkomstdrikk hadde jeg kjøpt inn ett par flasker av Cantillon, Gueze 100% Lambic Bio, 5%. Dette var en veldig forfriskende start, en varm vårkveld, til et fantastisk måltid laget fra bunnen av og samvær med gode kamerater.

Menyen var slik:

Forrett:
Kamskjell med blomkålsalat, blomkålpuré og blomkålmelkeskum

 Hovedrett:
Helstekt kalvefilet, ovnsbakte rotgrønnsaker, potetmos og rødvinssaus med en smak av bringebær

Dessert:
Sjoklademousse med bringebærcoulis à la Anne


Alle disse typene øl passet perfekt til sitt formål. Den friske syrlige hveteølen sammen med sitron-marinaden i blomkålsalaten var en perfekt match. Det samme må jeg si om bitterheten og friskheten til Ægir sin IPA sammen med rødvinssausen med et hint av bringebær og kalven. Kronen på verket var Taddy Porter sammen med sjokolademoussen. Jeg har sjelden opplevd en bedre sammensetning mellom mat og drikke. De var som skapt for hverandre.

For de som ønsker oppskriften på dette herremåltidet kan ta kontakt med undertegnede.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar