onsdag 27. april 2011

Øltest: Sigtuna Brygghus, Mohawk vs. Goldings, 5,5%

Denne ølen er brygget av Sigtuna Brygghus på AB Mohawk brewing company sin oppskrift.

I vinsammenheng snakker man ofte om vin fra den gamle verden, Europa, og den nye verden, USA og Australia. I ølverden kan man dele inn på samme måte. Den ølen jeg har foran meg nå er av den gamle verden med humlen Goldings som brukes i den engelske pale alen, og som er dyrket frem i det klassiske området Kent i England.

Ølet har en nydelig kobberfarge og har et fint tykt skum. Det bærer preg av det har en sterk humlekarakter i seg. Det har en fin blomsteraroma, men er for mye parfymert for min smak.

Se forøvrig hva min bloggkollega, Kjempetorsken, sier om det samme ølet

Poeng: 58 av 100
Hvor: Systembolaget
Pris: 29,90 SEK
Test nr: 134

2 kommentarer:

  1. Nja.. Det er nok snakk om kun én humlesort. Mohawk er jo selve brygge ''laget''. Dette øllet inneholder kun East Kent Goldings (Tomahawk, også kalt Columbus er en humlesort).

    Dette vil da bli en engelsk pale ale, mens Mohawk Amarillo (øl #2 i serien) vil bli en amerikansk pale ale.

    Jeg likte begge to, men jeg vil nok tro at Amarillo single hop vil slå ann bedre hos folk.

    SvarSlett
  2. Ser jeg har blingset litt her.. Beklager, det skal ikke skje. Jeg retter opp igjen ;)

    Takk for tilbakemelding.

    T

    SvarSlett