mandag 18. april 2011

Øltest: Westmalle Trappist, Tripel, 9,5%

Dette klosterbryggeriet fra Belgia er ett av 7 trappisest-bryggeri. som jeg har skrevet før så finnes det 6 Trappistbryggerier i Belgia: Orval, Chimay, Westvleteren, Rochefort, Westmalle og Achel og ytterligere ett i Nederland, La Trappe. Trappist er ikke en øltype, men navnet på ordenen som munkene på disse klostrene tilhører. Det er kun de nevnte 7 bryggeriene som kan kalle ølet sitt Trappist-øl og bruke den beskyttede Trappist-logoen. Dessverre er det veldig vanskelig å få innpass til disse bryggeriene, og kjøpe øl rett fra bryggeriet er det bare å glemme. Den eneste muligheten er hvis du kjøper en kasse som du har bestilt en god stund i forveien. For mer informasjon se bryggerienes hjemmesider.

Dette ølet fra Westmalle er lys i fargen, med en lett fint skum som holder seg hele veien. Lukter av citurs og belgisk gjær.  Ølet er veldig fruktig og syrlig, og har en fin rund avslutning i munnen. Dette ølet kan anbefales på det sterkeste.


Poeng: 81 av 100
Pris: 49,90
Hvor: Vinmonopolet
Test nr: 126

4 kommentarer:

  1. Spørs om du ikke blander Westmalle og Westvleteren her?
    Uansett, dette ølet er et godt øl med sin klassiske belgiske preg. Litt a`typisk i forhold til de andre Trappistene, med en mer forfriskende og syrligere stil. Jeg digger det!

    SvarSlett
  2. I forhold til innpass til bryggeriet - så da har jeg tatt alle trappistølene under en kam ja. Beklager dette. Det er bare Westvletern som er vanskelige :).

    Men smaken har jeg ikke blandet ;) Det er et veldig godt øl, som bør nytes i påska!

    SvarSlett
  3. Et helt ok øl som slår norske industriøl ned i støvlene. Men jeg foretrekker en Pilsner Urquell eller en Ægir IPA fremfor Westmalle. Og har noen en Westvleteren på lur, tar jeg gjerne en smak!

    SvarSlett
  4. Du har kanskje skåret noe over en kam. Å ta øl under en kam synes noe besynderlig, men smaken blir muligens bedre?

    SvarSlett