torsdag 22. desember 2011

Øltest: Årets øl 2011: Borg, Bokkøl, 6,6%

Dette er det ølet som vant kåringen Årets øl under Det norske måltid på TV2. 

Her er fagjuryens begrunnelse i sin helhet:
Årets øl har en historie som strekker seg tilbake til Tyskland og ble først oppfunnet i 1351. Martin Luther, reformasjonens mann gikk foran i jakten på det gode øl. Da han giftet seg med sin Katharina von Bora sto øltypen på bordet. Ølbryggingen var den gang underlagt kongens menn, men i byen nær Hannover i delstaten Niedersachsen fikk borgerne tillatelse til å brygge ølet for salg, noe som gav bykassen skatteinntekter. Den lille byen i Tyskland ble en av landets største ølbyer og bryggerne spesialiserte seg på å brygge sterkt øl, slik at ølet kunne transporteres til fjerne strøk som Amsterdam, Stockholm og Bergen som var en del av det Hanseatiske riket.

Øltypen har også blitt brygget i Norge i lange tradisjoner og da FRAM forlot Christiania i 1893 var ølet en del av forsyningen om bord, til bruk for helt spesielle anledninger. Ølet ble så sent som på 1950/1960-tallet benyttet som en viktig styrkedrikk ved sykehusene i Norge. Ølet skulle serveres med rå eggeplomme og ble gitt til underernærte og syke som trengte næring.

Kategorien årets øl ble fjernet fra butikkene i 1993 og flyttet til polet hvor du i dag får kjøpt sterkølet. Ølet har en tradisjonell norsk øl-stil som har gått noe i glemmeboken og som de siste årene har fått noe ufortjent image. Øltypen har også hatt stor betydning som drikk i og til norske mattradisjoner og ølet er kanskje mest kjent for å nytes til bløtkake og ost.

Årets øl har dyp-brun farge med flott skum. Ølet har innbydende duft og smak av karamell, sjokolade, høst, bark og kaffe. Smaken er sødmefylt og er perfekt nyansert mellom bruken av humle og malt i ølet. Årets øl er balansert og typeriktig og gir alt av seg selv og sin overflod av smak. Folk flest bør få øynene opp, for nettopp dette magiske ølet og øltypen bokkøl som opprinnelig ble oppfunnet i den lille byen Einbeck i Tyskland.

Hedersbetegnelsen Norges beste øl 2011 går til: Borg Bokk øl fra Hansa-Borg Bryggerier.
Her er min anmeldelse av ølet.
Bokken er mørk som en mørk lager, med dertil lett skum. Jeg finner lukt av malt og humle, men mest malt.
Når jeg smaker på det får jeg en stikkende alkoholfølelse på tungen, men finner òg smak av karamell.  Det er litt rart at jeg får fornemmelsen av alkohol siden det ikke er så sterkt. Er det litt dårlig balansert? Kanskje litt ungt? Både i smak og lukt får jeg en litt tørr følelse. Jeg synes ikke den er så fyldig i smaken, og går over til en litt vannente ettersmak.

Min konklusjon er at jeg har smakt bedre øl fra andre norske bryggeri. Jeg tror dette vant, fordi det er en norsk øltype som de har lyst å få opp og frem igjen. Dette blir avkreftet av Gustav Jørgensen, en av finaledommerene:  "Det ble heller ikke nevnt noe om å hedre en "norsk" bayersk bryggertradisjon." 
Jeg velger å tro det er riktig.

Og ja, det er en god bokk, men ikke så godt balansert. 

Jeg vil òg nevne at dette ikke et øl som selger så mye på polet. jeg var på City Syd i Trondheim, og kom i snakk med ølansvarlig der, og han sa at det var først nå de hadde solgt "store" mengder av dette ølet.

Poeng: 70 av 100
Pris: -
Hvor: Vinmonopolet
Testnr: 295

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar