fredag 4. november 2011

Øltest: Mohawk, Black IPA Easter edition, 7,9%

Fargen på dette ølet befinner seg et sted mellom brown ale og porter/stout. Her er det mye amerikansk humle, og ølet har et fint skum samt en fin aroma av humle og malt.

smaken har en god humlekarakter i starten før det går over til en smak av sjokolade, men det varer ikke lenge før humlen kommer tilbake i fullt firsprang og blir der! 

Etter min mening er dette en Black IPA som er altfor lik en god og bitter vanlig IPA. Grunnen til dette er at bitterheten fra humlen får for mye plass. Et pluss er at ølet har gode kryddereier som gjøre det spennende å smake på. 

Poeng: 69 av 100
Pris: - 
Hvor: systembolaget
Testnr: 241

2 kommentarer:

  1. Black IPA er et latterlig begrep. Hør selv: Black India Pale Ale; altså svart, lyst indiaøl. Strengt tatt er ikke svart IPA noe annet enn en stout!

    Les mer om dette på øleksperten Ron Pattinsons blogg:

    http://barclayperkins.blogspot.com/2009/11/black-ipa.html

    Og mens du er inne på nettsiden hans, er det verdt å bestille en eller flere av bøkene han har skrevet.

    Hvem er så denne Ron Pattinson, og hvilken bakgrunn og autoritet har han? Les dette intervjuet!

    http://www.prettythingsbeertoday.com/wp/2011/shut-up-about-ron-pattinson/

    SvarSlett
  2. Kanskje det er et latterlig begrep, men jeg tenker at dette kan de få lov til å gjøre hva de vil med. Jeg drikker øl - og er ølet godt så bryr jeg meg ikke om det er en IPA, Stout eller Porter.

    Jeg har en tanke om at en Black IPA skal ha et større maltpreg enn IPA, men også en kraftigere humlekarakter enn stout/porter

    SvarSlett