lørdag 18. desember 2010

Juleøl-test: Samichlaus Classic, 14%


Det første som slo meg først var at var at det var overraskende lite alkoholsmak i ølet siden det er så sterkt. Rett etter det kom en kraftig smak av karamell frem - og den blir der ei god stund.

Altså et fruktig og veldig søtt øl som faktisk ble litt i søteste laget for min del, men det er fyldig og godt. Nydelig farge, og aromaen er tiltalende. Jeg vil og si at det er øl for ølkjennere og kanskje til personer som liker portvin?

En liten kuriositet er at dette ølet blir brygget 6.desember hvert år. Så blir det lagret i 10 måneder før det blir tappet i flaske.

Dette er et øl for desserten eller til å nytes alene i jula.

Poeng: 73
Pris: 73,60
Hvor: Vinmonopolet

3 kommentarer:

  1. Vanvittig søtt, vanvittig sterkt, nesten så du vil ha det i eit konjakkglas innåt kaffi og kaker. Men du og du, dette viser spennet i øl, og kvifor vinkjennarar har ein enklare og mindre spanande jobb enn oss ølkjennarar.

    SvarSlett
  2. Ser for øvrig at du brygger sjølv. Det er interessant, i og med at eg sit med ein eigenmekka dry stout her, min fyrste all-grain...Veldig nøgd med min (relativt)nye hobby.

    SvarSlett
  3. Ja, det kan du si. Et øl som du ønsker i andre settinger enn der du tradisjonelt vil ha øl. Dette øl kan man gjerne drikke sammen med kaffe og kaker.

    Vinkjennere kan gå å legge seg. Vi har et større spekter av typer drikke og et mer spennende yrke!

    Jeg har brygget et par brygg, men har fått øl med lite fylde og smak. Det er et håndarbeid, så til slutt finner jeg nok ut av det. Godt å høre du har fått det til. Skulle gjerne ha smakt det, og høstet av dine erfaringer.

    SvarSlett