lørdag 7. mai 2011

Øltest: Svyturys Ekstra Premium Lager, 5,2%


Dette er et øl fra Litauen som jeg ikke kommer til å kjøpe igjen. 
Lys i fargen og et lett, nesten fraværende, skum. Ølet har en frisk lukt av sommer, men er veldig sukkersøt i smaken som gjør at den faktisk er litt kvalmende. Jeg savner mer bitterhet og beskhet i ølet. Det første som slår meg at dette er en dopet utgave av Miller og Budweiser - altså som å drikke vann, men med litt mer fylde og substans.

Poeng: 29 av 100 
Pris: 45, 60
Hvor: Vinmonopolet
Test nr: 148



1 kommentar:

  1. Her er jeg veldig enig, selv om jeg i to tester av dette ølet har følt ulike grader av sødme:

    http://beersagas.blogspot.com/2010/02/from-lithuania-with-sweetness.html

    http://beersagas.blogspot.com/2010/11/svyturys-round-2.html

    Uansett finnes det veldig mange andre lyse lagerøl på det norske markedet som er bedre enn Švyturys. Jeg kan ikke forstå hvorfor det holder stand på Vinmonopolet mens for eksempel røykølet Ächt Schlenkerla Rauchbier Märzen og hveteølet Hoegaarden ikke er i salg på de utsalgene jeg frekventerer.

    SvarSlett