lørdag 2. april 2011

Øltest: Nordlands Bryggeriet, Pils, 4,5%

Etter en hektisk dag med aprilspøk på bloggen, så slapper jeg av hjemme med taco, barn, fotball, gullrekka, en kveld med min kjære som jeg har vært sammen med i 8 år i dag og en pils fra Nord-Norge. (Eller rettere sagt, et trøndersk øl da dette ølet nå blir brygget hos Dahls i Trondheim)

NordlandsBryggeriet er, som mange andre bryggeri i Norge, kjøpt opp av Ringnes som igjen er kjøpt opp av Carlsberg og lagt ned. Dette er rett og slett forferdelig, at større bryggeri er kjøper opp mindre bryggeri og legger de ned. Tou i Stavanger, Nordlandsbryggeriet og Arendal Bryggeri (som forøvrig ble reddet av kommunen) er allerede lagt ned og Dahls snakker de om å legge ned. Synd. Norge er tjent med stor bredde i ølkulturen, og minst ett bryggeri (helst mange fler enn det) i hver landsdel. Uttrykket “Støtt ditt lokale bryggeri” gjelder snart ikke, om Carlsberg får ture fram som de gjør nå. Jeg har ihvertfall ikke noen interesse om å ha et tilbud der 90 % av ølet er fra adresse Danmark. Men nok om politikk; over til ølet.

Ølet er lyst og gyllent, med et lett lite skum. Duften skal, i følge boksen, bære preg av blomstereng og frukt. Det må i så fall være en bitte liten blomstereng med ett lite epletre med ett lite eple, for jeg kjenner lite av de aromaene i ølet. Den søte maltsmaken derimot, den er der. Ølet avsluttes med en tør, besk og bitter ettersmak som min gane ikke falt for.

Noe tekst og inspirasjon er hentet fra Høyt Skum

Poeng: 39 av 100
Pris: 27,90 + pant
Hvor: Bunnpris
Test nr: 110

1 kommentar:

  1. du har glemt faktoren at man blir lett psykotisk og desorientert av dette ølet.

    SvarSlett