torsdag 24. februar 2011

Øltest: Orval, Trappist, 6,9%

I anledning Norges 100ede gull i VM igjennom historien, tatt av trønderveitja Marit Bjørgen, har jeg tatt meg et godt gammelt kloseterøl fra Belgia. Orval er ett trappiest-klosterøl, og dette er det eneste ølet de brygger. Et trappiest øl er i følge wikipedia

"overgjæret, svært smaksrikt og har et alkoholhinnhold på fra 6 og opp til rundt 11 prosent. Kjennetegnet er den store mengden malt av både korn og hvete som gjør at ølet får en høy vørtstyrke og stor fyldighet. Den høye vørtstyrken gir sammen med alkoholen en kraftig maltsmak og sødme. En del merker er også smaksatt med krydderurterpomerans eller mørkt råsukker." 

Og fra Kjempetorskens Ølblogg har jeg hentet dette.

"Denne kommer fra ett av verdens 7 Trappistbryggerier. Det finnes 6 Trappistbryggerier i Belgia: Orval, Chimay, Westvleteren, Rochefort, Westmalle og Achel og ett i Nederland, La Trappe. Trappist er ikke en øltype, men navnet på ordenen som munkene på disse klostrene tilhører. Det er kun de nevnte 7 bryggeriene som kan kalle ølet sitt Trappist-øl og bruke den beskyttede Trappist-logoen.
Ølet som jeg har i glasset har et nydelig tykt skum og en fin blond farge. Med en gang jeg heller det i glasset fylles nesen med den karakteristiske belgiske fruktigheten. Et godt øl med en god slump humle, og deretter noe mer bittert enn andre trappistøl jeg har smakt.  Smaken er frisk og bitter, men mangler fylde.  Et godt øl som garantert faller i smak hos de som liker IPA.  


Poeng: 72 av 100
Pris:  46,60
Hvor: Vinmonopolet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar