torsdag 21. februar 2013

Norske Bryggeri: Crowbar & Bryggeri



Denne artikkelen ble først publisert på www.olportalen.no.

Første helgen i februar var jeg så heldig at jeg fikk tatt meg en tur til Oslo. Og i den anledning fikk jeg ordnet et besøk hos Crowbar og Bryggeri like ved Youngstorget, midt i hjertet av Oslo. Jeg fikk meg en liten rundtur i bryggeriet/puben sammen med noen gode venner og daglig leder Gülay Kaya.  Han kunne informere meg om at det var solgt 6000 liter den første måneden, og  at de har som mål å treffe 50.000 liter det første året. Da er det ikke langt opp til bryggekapasiteten i bryggeriet som er på 75.000 liter i året. De har til enhver tid 6000 liter på tank og 3000 liter til gjæring. Bryggeriet kan brygge to ganger 500 liter pr dag.


Dessverre fikk jeg ikke møtt bryggeriets brygger Dave Gardonio, som har erfaring fra blant annet Ægir Bryggeri. Dave er en brygger som aller helst ønsker å brygge øl som er vellbalansert og smakfullt. Noe jeg fant fort ut når jeg smakte på brygget hans.

Etter rundturen ble vi geleidet bort til et bord, og vi fikk en six-pack på bordet. Den inneholdt 5 av bryggeriets eget brygg.

  1. Scream, amerikansk cream ale på 4,7%: Dette er bryggeriets bestselger. En lettdrikkelig og frisk pale ale med citrus-toner i smaken
  2. Ferther ale, bitter på 4,7%: Denne ølen er brygget med grønn te og litt appelsin. En frisk øl dette òg. Jeg drakk en blodfersk batch som hadde kommet på kranene samme dag.
  3. They call her vanilla brown, brown ale på 4,7%:  En litt bitter brown ale med hint av vanilje og hasselnøtt
  4. Trotskji red ale på 6%: En humlesterk red ale som fort ble en favoritt. Ølet har en god balanse mellom humle og malt. 
  5. Coneille Belgian Blond på 6%: En typisk belgisk blond som er veldig god på smak og godt balansert. 
  6. Karasu Stout: En veldig spennende stout med hint av wasabi. Veldig godt øl. Denne fikk jeg tak i senere på kvelden da de trudden den var utsolgt. Heldigvis fant de et lite fant på lageret, slik at jeg fikk smake denne fantastiske ølen. 
Crowbar og Bryggeri har hele 21 kraner med forskjellige øl, derav 5-6 forskjellige typer av eget brygg, samt en god liste med øl på flaske. Helt klart en bryggeripub det er verdt å besøke. Tommys Ølblogg takker for gjestfriheten og ser frem til neste gang jeg tar turen innom.

Besøk Crowbar sin facebookside for jevnlige oppdateringer

1 kommentar:

  1. har brukt europrs sine øl kits, men jeg vet at de er langt fra de beste for erafarne som dere. de er de samme man får tak i på Walmart se guiden min her tilbudsvarer.blogspot.no har akurat de samme dunkene hjemme damen hater de

    SvarSlett