søndag 6. november 2011

Øl og mat: Brewmasters Dinner med Midtfyns Bryghus

Søndag 23.oktober ble jeg invitert til Den Gode Nabo for å spise mat og drikke øl med Eddie. Maten ble laget av Sabor Tapas & Grills, mens Eddie stod for ølet. Sammen ble det dynamitt.

Aperitif
Blindøl 2, Pale ale, 5,6%

Blåskjell med chorizopølse

Kyllingsliders (miniburgere)
Dobbel IPA

Fransk sjokoladekonfektkake 

Som aperitif fikk vi versjon 2 av Midtfyns sitt blindøl. Dette et øl som ble brygget til et jubileum for blindeforbundet og har kun punktskrift på etiketten som det første og eneste bryggeri i verden. Endelig kan blinde "se" hva de drikker. 

Ølet er mørkelyst, med et høyt fint Det har en fin maltkarakter i starten, og så blir humlen i ølet fremtredene. Jeg synes ølet er godt og friskt, men med noe for mye humlearoma for min del som en aperitif. I mellomsmaken finner jeg en fin pikant smak. Et godt øl! Poeng 83 av 100, Testnr: 247

 Forretten var en blåkjellrett med chorizopølse og Mitdfyns Chili Tripel til. Og for en perfekt spleising. Pølsa var god og sterk, og når ølet kommer med sin fruktighet og pikanthet mot slutten, "vasker" den munnen fri for smaker og gjør munnen klar for en ny ladning med mat. Det var rett og slett en perfekt sammensetning. Chilien i ølet ligger fint i ettersmaken, som kompletterer retten.  

Terningkast 6

Som hovedrett fikk vi kyllingburger med pommes frites sammen med en dobbel IPA. Ved første øyekast ble jeg veldig skuffa. Et altfor stort burgerbrød, som ikke hadde blitt varmet, med en kinakål-salat under kyllingen som jeg kunne ha vært foruten. Ikke en bra start.

Ølet har mye humlearoma, og en overraskende god maltprofil. Øl og mat passet ikke så veldig bra i lag, da ølet får/tar for mye plass. jeg tror kyllingen var for søt på smaken for ølet.

Terningkast 1

 Etter en skuffende hovedrett så jeg frem til en spennende dessert. Vi fikk servert sjokoladekake med bringebærcoli og en imperial stout. Dette var nesten berfekt kombinasjon. Kaka var veldig tung alene. Det var og ølet, men sammen var det skummelt lett. Veldig god sammensetning.

Terningkast 5

Jeg vil takke Eddie for et fantastisk foredrag og samtale rundt mat og øl, og Den Gode Nabo for godt vertskap og mat. Dette er et konsept jeg setter stor pris på, så jeg håper det blir flere slike på den vakre puben ved Nidelven.
 Totalvurdering: Terningkast 5




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar