onsdag 27. februar 2013

Ølbrygging: Brew in bag (BIAB) allgrain-sett



For en tid tilbake tok jeg kontakt med Bryggselv fordi jeg ville lage en sak om brygging og jeg hadde et ønske om å delta på NM i hjemmebrygging i år. Jeg fikk en god pris på dette bryggesettet, og begynte planleggingen.

Jeg ville brygge en Singel Hop IPA - en halv batch med amerikansk gjær, og en halv batch med belgisk trapistgjær - samt en imperial stout. Nedenfor skriver jeg om prosessen og hvordan det ferdige produktet ble.

Bryggeprosess


Dette er fantastisk enkel måte å brygge 25 liter med øl på. Man trer på en stor ”te-pose” på kasserollen, varmer opp vannet og har all malten i posen. Når meskinga er ferdig er det bare å ta ta ut posen og vørteren blir silt automatisk. Genialt. Litt jobb med å få ut de siste slantene med vørter, men det veier opp for den mindre arbeidsmengden det er å sile ut vørteren med et dørslag.

Man varmer opp vann i en kasserolle slik at det får en riktig mesketemperatur, har i malt i den gigantiske te-posen og holder den på en stabil temperatur (ca 60 grader) i en times tid. (Her må man se på oppskriften for eksakte tider og temperaturer). Etter mesking siler man ut vørteren. Dette er tidkrevende og tung prosess, men viktig slik at du får med deg all restsødmen fra malten. Jeg var heldig og hadde to medhjelpere som kunne bistå med å løfte ut bryggeposen, og presse ut den siste rest av vørter fra den.


Etter man har fått silt ut vørteren, setter man dette på kok og tilsetter bitterhet, smak og aroma i form av humle. Her er det viktig å følge oppskriften. Humlen skal kokes i forskjellige etapper. Smak og aroma er flyktige stoffer som forsvinner under koking, og jeg tilsatte derfor humlen i 3 porsjoner; bitterhumle som skal koke i ca 1 time, smakshumlen som tilsettes når det er 15 - 20 min igjen av koketiden og til sist aromahumlen som ikke skal koke mer en 2-5 min.

Ha det på gjæringskar, få ned temperaturen til 20-25 grader, tilsett gjær, sett på lokk med gjærlås og rist litt på bøtta for at gjæra skal blande seg. Sett bøtta på et rom som holder romtemperatur og vent i 2-3 uker til gjæra er ferdig med sitt. Etter fem dager på gjæringsdunken tørrhumlet jeg brygget for å få mer aroma på ølet.

Etter tre uker på dunken, ventet ytterligere 3 uker på flaske for at ølet skal sette seg samt at det blir naturlig karbonisert. Dessverre fikk jeg ikke nok kullsyre i ølet til at jeg kommer til å sende dette øl inn, men jeg kan forsikre dere om at begge IPA'ene smakte fortreffelig. Hvis noen der ute har noen tips på hvordan jeg skal få karboniseringa i gang på flaska så kom med de.

Når det gjelder den stouten jeg har laget står den enda å lagrer seg på flaske. Jeg smakte litt på den under tapping, og den virker svært lovende. Håper en måneds tid på flaske gjør underverker, uansett om at kanskje år på flaske har vært det aller beste. 

1 kommentar:

  1. Hei,

    Hvor mye sukker tilsatte du i flaskene for at ettergjæringen skulle finne sted? Jeg selv anbefaler karboneringsdrops fra coopers. Selges på Bryggselv. Hvis du tilsatte nok sukker så kan det være at ølet ikke sto lenge nok i romtemp for at det skulle gjære. Jeg bruker 3-4 uker i romtemp før jeg setter dem i kjøleskapet.

    SvarSlett