mandag 20. desember 2010

Juleøl-test: Ægir, Julebrygg, 4,7%

Da er første butikkølet testet, og jeg ville starte med Ægirs julebrygg. Før selve testen vil jeg skrive litt om Ægir.

Ægir var ølbryggeren til gudene i den norrøne mytologien. Når han inviterte til fest kom både mat og drikke inn av seg selv - og det ble aldri tomt. Der skulle man ha vært.

Tilbake til brygget. Brygget har mange av de samme kvalitetene som den sterkere broren du finner på polet, men mangler litt smak. Det er i utgangspunktet urettferdig å sammenligne de to ølene, da en øl med sterkere alkoholprosent oppfører seg annerledes. Butikkølet til Ægir er veldig godt til å være et butikkøl. God friskhet og en veldig god balanse. Skal man gå på butikken for å kjøpe juleøl, så vil jeg helt klart anbefale dette fremfor mange andre.

Når jeg nå setter poeng så setter jeg de i forhold til at det er et butikkøl, og derfor i en annen liga enn polølet. Så en 90 i butikkøltest trenger ikke å være bedre enn en 80 i poløltesten.

Poeng: 93 av 100
Pris: 54,90 kr
Hvor: Meny Bystasjonen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar